Actueel

Kernconcept Tijd en Ruimte

Vorige week dinsdag openden we kernconcept tijd en ruimte. Diverse vormen van tijd werden gedemonstreerd door de leerkrachten.

Alles is in tijd en ruimte te bepalen.

Zowel in tijd als ruimte is een natuurlijke ritmiek en ordening te ontdekken, die bepaald wordt door de positie en beweging van de aarde ten opzichte van de maan en zon en andere planeten.

We leven in het hier en nu, maar tegelijkertijd gebeurt er daar (bijvoorbeeld ander land/werelddeel) iets anders en ziet de tijd er daar anders uit.

In een ander werelddeel kan het op dit moment ook vroeger of later zijn. Van hieruit krijgen kinderen een besef van het relativiteit van tijd.

De mens heeft ruimtelijke oriëntatie nodig om zich te kunnen bewegen in de ruimte en zich een beeld te kunnen vormen van onze positie op aarde en binnen het planetenstelsel.

Om aan anderen te vertellen waar we ons bevinden drukken we ons uit in afstanden en om aan te geven hoe vlug je een bepaalde plaats kan bereiken in snelheid. Dat is dan weer aantoonbaar door middel van tijd.

In het kernconcept tijd en ruimte staat centraal de positie die de aarde heeft ten opzichte van de zon en de maan en hoe de aarde, zon en maan zich continu ten opzichte van elkaar bewegen. Deze positie en beweging verklaren allerlei verschijnselen op aarde zoals dag en nacht, het klimaat, eb en vloed, zonsverduistering, etc. Leerlingen ontwikkelen begrip voor het feit dat alles met alles samenhangt.

De wijze waarop de aarde om de zon beweegt en de wijze waarop de maan om de aarde beweegt kan verschillende verschijnselen op aarde verklaren:

  • dag en nacht
  • tijdsindeling in 24 uur
  • seizoenen
  • klimaat
  • eb en vloed

In unit 1 zullen de kinderen leren over de seizoenen en met name de winter. In de hal van unit 1 is een schaatsbaan gemaakt als spelhoek. Door de gang en de hal kunnen de kinderen langlaufen en iets ‘nuttigen’ bij de koek en zopi kraam.

In unit 2 gaan de kinderen aan de hand van de kalender de verschillende seizoenen verkennen. Door middel van een ‘tijdmachine’ maken zij steeds sprongen op de kalender en gaan onderzoeken wat er kenmerkend is voor elk seizoen.

In unit 3 hangen boven de klapdeuren foto’s van kinderen uit verschillende delen van de wereld. De kinderen gaan onderzoeken waar de kinderen wonen, wat het tijdsverschil is en hoe het komt dat die kinderen mogelijk in een ander klimaat leven dan wij.

In unit 4 zijn vorige week de facetten van tijd voorbij gekomen. Nu zijn de leerlingen geïmporteerde etenswaren aan het onderzoeken en mogen daarbij ontdekken waarom bijvoorbeeld rijst en koffiebonen niet bij ons groeien maar wel ergens anders op de wereld. En wat heeft dat voor gevolgen?

Kortom, we zitten volop in kernconcept Tijd en Ruimte en er wordt al weer hard gewerkt in alle units